Skip to content ↓

Laboratorium Silników Spalinowych

Kontakt

Miejsce
Łącznik pawilonów B2-B3 niski parter lab. p04

Opiekun
Dr inż. Barbara Worsztynowicz
Dr inż. Piotr Bera

Działalność naukowa

Tematy badawcze zrealizowane w laboratorium w ramach przewodów doktorskich:

  • Analiza zjawisk wywołanych przepływem nieustalonego strumienia przez reaktor katalityczny silników spalinowych
  • Analiza zużycia paliwa w dynamicznych stanach pracy silnika spalinowego z zastosowaniem sztucznej sieci neuronowej

Pozostała tematyka badawcza:

  • Analiza emisji szkodliwych składników spalin z silnika zasilanego gazem ziemnym;
  • Analiza stopnia konwersji reaktora katalitycznego podczas zasilania silnika gazem ziemnym;
  • Analiza stanu cieplnego reaktora katalitycznego z wykorzystaniem termowizji.

Działalność dydaktyczna

Silniki Spalinowe
WIMiR, II stopień kształcenia, zajęcia laboratoryjne
Kierunek: Mechanika i Budowa Maszyn
Specjalność: Eksploatacja i Technologia Maszyn i Pojazdów

Badanie i Projektowanie Elementów Silnika Spalinowego
WIMiR, II stopień kształcenia, zajęcia laboratoryjne
Kierunek: Mechanika i Budowa Maszyn
Specjalność: Komputerowe Wspomaganie Projektowania

Eksploatacja Silników Spalinowych
WIMiR, II stopień kształcenia, zajęcia laboratoryjne
Kierunek: Mechanika i Budowa Maszyn
Specjalność: Eksploatacja i Technologia Maszyn i Pojazdów

Systemy Sterowania Silników Spalinowych
WIMiR, II stopień kształcenia, zajęcia laboratoryjne
Kierunek: Elektrotechnika
Specjalność: Inżynieria Elektryczna w Pojazdach Samochodowych

Oferta współpracy:

Stanowisko do badania układów napędowych w dynamicznych stanach pracy pozwala na badanie różnego rodzaju przekładni stosowanych w układach napędowych pojazdów, zarówno stopniowych i bezstopniowych. Przy jego wykorzystaniu możliwe jest również sporządzanie charakterystyk porównawczych różnych rozwiązań konstrukcyjnych. Dokładny pomiar parametrów pozwala także na określanie zużycia wybranych elementów układu napędowego w zależności od ilości wykonanej pracy.

Stanowiska badawcze

Hamownia silnikowa Schenck W130

Na stanowisku hamowni silnikowej wyposażonej w hamulec elektrowirowy firmy Schenck znajdują się dwa silniki spalinowe. Silnik o zapłonie iskrowym zasilany jest dwupaliwowo, benzyną oraz gazem ziemnym. Silnik o zapłonie samoczynnym, zasilany standardowo olejem napędowym, jest wyposażony w turbosprężarkę. Stanowisko badawcze umożliwia:

  • wykonywanie charakterystyk silników spalinowych;
  • wykonywanie bilansu cieplnego silników spalinowych;
  • wyznaczanie sprawności silników spalinowych;
  • wyznaczanie współczynnika napełniania;
  • analiza składu spalin;
  • wyznaczanie stopnia konwersji reaktora katalitycznego;
  • analiza parametrów roboczych turbosprężarki;
  • badania wykorzystania paliw konwencjonalnych i alternatywnych do zasilania silników;
  • analiza stanu cieplnego silnika z wykorzystaniem termowizji.

Stanowisko do badania układów napędowych w dynamicznych stanach pracy

Stanowisko wyposażone jest w silnik spalinowy czterosuwowy o objętości skokowej 50 cm3 i mocy nominalnej 1,6 kW. Jako hamulec została wykorzystana masa wirująca o momencie bezwładności 0,15 kg•m2. Dzięki zastosowaniu przełożenia o odpowiedniej wartości symuluje ona bezwładność pojazdu o masie ok. 60-80 kg w ruchu prostoliniowy., co odpowiada masie skuterów wyposażonych w silnik o objętości skokowej 50cm3. Masa wirująca odpowiada za generowanie momentu oporu w trakcie zmian prędkości obrotowej. Natomiast w stanach ustalonych moment oporu jest generowany przez pompę hydrauliczną połączoną przekładnią pasową zębatą z masami wirującymi. Zastosowanie w układzie hydraulicznym zaworów o odpowiednich charakterystykach pozwala na kształtowanie momentu oporu wg żądanego przebiegu. Silnik spalinowy przenosi napęd na jednotarczowe sprzęgło cierne i dalej na układ przeniesienia napędu. Stanowisko zostało tak zaprojektowane i wykonane, aby zapewniało możliwość badania właściwości różnych przekładni, zarówno stopniowych jak i bezstopniowych. Opracowana w katedrze metoda wyznaczania charakterystyk silnika w dynamicznych stanach pracy pozwala na badanie układów napędowych nie tylko w ustalonych stanach pracy, ale przede wszystkim z stanach dynamicznych, które dominują w przypadku napędów trakcyjnych.

Stopka