Skip to content ↓

Laboratorium Badań Eksploatacyjnych Maszyn

Kontakt

Działalność naukowa

Laboratorium Badań Eksploatacyjnych Maszyn posiada długą historię działalności rozpoczynającą się wraz z jego powstaniem w 1965 roku i trwającą po dziś dzień. Przez lata funkcjonowania laboratorium pracowało w nim wielu specjalistów z zakresu tribologii i trwałości elementów maszyn, którzy prowadzili badania w obszarze szeroko rozumianej eksploatacji maszyn. Wiele stanowisk znajdujących się w laboratorium to oryginalne rozwiązania opracowane i skonstruowane przez pracowników Katedry. Na przestrzeni lat w laboratorium zrealizowano liczne projekty naukowe, w tym prace doktorskie, o charakterze innowacyjnym oraz poszerzających stan wiedzy technicznej z dziedziny budowy i eksploatacji maszyn. Obszary badań podejmowane przez Laboratorium Badań Eksploatacyjnych Maszyn to:
badanie zjawiska tarcia oraz zużycia w parach ciernych, identyfikacja zmian morfologii powierzchni spowodowanych procesem tarcia, badanie szczelności połączeń kołnierzowych rurociągów, ultradźwiękowe metody pomiaru i oceny stanu elementów maszyn.

Działalność dydaktyczna

Badania Eksploatacyjne i Modernizacja Maszyn i Pojazdów
WIMiR, I stopień kształcenia, zajęcia laboratoryjne
Kierunek: Mechanika i Budowa Maszyn
Specjalności: Eksploatacja i Technologia Maszyn i Pojazdów

Budowa i Eskploatacja Pojazdów
WIMiR, II stopień kształcenia, zajęcia laboratoryjne
Kierunek: Mechanika i Budowa Maszyn
Specjalności: Eksploatacja i Technologia Maszyn i Pojazdów

Oferta współpracy:

Laboratorium może nawiązać współpracę w zakresie:

  • badania procesów tarcia i zużycia,
  • określania stopnia zużycia powierzchni roboczych elementów maszynowych,
  • badań nieniszczących elementów maszyn metodą ultradźwiękową,
  • określania szczelności wybranych połączeń kołnierzowych rurociągów oraz doboru ich uszczelnień.

Stanowiska badawcze

Przekładnia bezstopniowa CVT skutera

Stanowisko służy do przedstawienia budowy bezstopniowej przekładni (tzw. CVT – Continuously Variable Transmission) skutera miejskiego. Połączenie przekładni z silnikiem elektrycznym pozwala zaprezentować zasadę pracy takiej przekładni, tj. zmianę przełożenia w zależności od prędkości obrotowej silnika.

Niezależne zawieszenie przednie

Model zawieszenia wielowahaczowego przedniego samochodu osobowego pokazuje budowę i kinematykę takiego rodzaju zawieszenia.

Automatyczna skrzynia biegów

Stanowisko przedstawia automatyczną skrzynię biegów. Jest to tzw. klasyczna automatyczna skrzynia biegów, składająca się z przekładni hydrokinetycznej i szeregów planetarnych blokowanych taśmami i sprzęgłami ciernymi.

Przeguby homokinetyczne

Stanowisko przedstawia różne konstrukcje przegubów homokinetycznych stosowanych w układach przeniesienia napędu na oś przednią. Przeguby homokinetyczne nie zmieniają prędkości kątowej członu wyjściowego względem wejściowego niezależnie od kąta załamania przegubu.

Pomiar ciśnienia sprężania w silniku spalinowym

Stanowisko umożliwia dokonywanie pomiarów ciśnienia sprężania w cylindrach silnika spalinowego. Wprowadzone celowo zmiany w obrębie jednego z cylindrów mają na celu pokazanie niewłaściwych wartości ciśnienia w trakcie rozruchu silnika

Tribotester typu pin-on-disc GFO-02

Stanowisko wyposażone jest w komorę pozwalającą na prowadzenie badań w różnych warunkach wilgotności oraz temperatury powietrza, które mogą ulegać modyfikacji w trakcie wykonywania testu. Do pozostałych zadawanych parametrów należą: prędkość obrotowa tarczy i nacisk. System komputerowy wchodzący w skład stanowiska rejestruje parametry takie jak: moment tarcia, temperatura próbki oraz temperatura i wilgotność panujące w komorze badawczej.

Stanowisko do badań łożysk tocznych ŁT3

Badania prowadzone na tym stanowisku pozwalają na określenie wpływu gatunku i ilości smaru na wartość oporów toczenia kulkowych łożysk tocznych.

Badanie szczelności rurociągów

Stanowisko do badania połączeń kołnierzowych w rurociągach. Jest wykorzystywane do opracowywania dedykowanych metod montażu połączeń oraz doboru uszczelnień właściwych dla warunków eksploatacji

Mikrotwardościomierz Hanemanna

Pomiary mikrotwardości powierzchni metalowych. Wyznaczanie zużycia powierzchni poprzez obserwacje zmiany mikrotwardości w trakcie procesu eksploatacji. Identyfikacja etapu eksploatacji na jakim znajduje się obiekt techniczny.

Ultradźwiękowe metody pomiaru stanu elementów maszyn

Pomiary z wykorzystaniem grubościomierza OLYMPUS 38DL PLUS oraz defektoskopu OLYMPUS EPOCH 600. Możliwość pomiaru grubości, zużycia korozyjnego, defektów materiałowych części maszyn z naniesionymi powłokami ochronnymi (albo bez nich).

Stopka