Miejsce
Pawilon B-2 niski parter lab. 02
Opiekun
Dr hab. inż. Robert Pilch, prof. AGH
Dr inż. Piotr Bera
Dr inż. Maksymilian Smolnik
Laboratorium Badań Eksploatacyjnych Maszyn posiada długą historię działalności rozpoczynającą się wraz z jego powstaniem w 1965 roku i trwającą po dziś dzień. Przez lata funkcjonowania laboratorium pracowało w nim wielu specjalistów z zakresu tribologii i trwałości elementów maszyn, którzy prowadzili badania w obszarze szeroko rozumianej eksploatacji maszyn. Wiele stanowisk znajdujących się w laboratorium to oryginalne rozwiązania opracowane i skonstruowane przez pracowników Katedry. Na przestrzeni lat w laboratorium zrealizowano liczne projekty naukowe, w tym prace doktorskie, o charakterze innowacyjnym oraz poszerzających stan wiedzy technicznej z dziedziny budowy i eksploatacji maszyn. Obszary badań podejmowane przez Laboratorium Badań Eksploatacyjnych Maszyn to:
badanie zjawiska tarcia oraz zużycia w parach ciernych, identyfikacja zmian morfologii powierzchni spowodowanych procesem tarcia, badanie szczelności połączeń kołnierzowych rurociągów, ultradźwiękowe metody pomiaru i oceny stanu elementów maszyn.
Badania Eksploatacyjne i Modernizacja Maszyn i Pojazdów
WIMiR, I stopień kształcenia, zajęcia laboratoryjne
Kierunek: Mechanika i Budowa Maszyn
Specjalności: Eksploatacja i Technologia Maszyn i Pojazdów
Budowa i Eskploatacja Pojazdów
WIMiR, II stopień kształcenia, zajęcia laboratoryjne
Kierunek: Mechanika i Budowa Maszyn
Specjalności: Eksploatacja i Technologia Maszyn i Pojazdów
Laboratorium może nawiązać współpracę w zakresie:
Stanowisko służy do przedstawienia budowy bezstopniowej przekładni (tzw. CVT – Continuously Variable Transmission) skutera miejskiego. Połączenie przekładni z silnikiem elektrycznym pozwala zaprezentować zasadę pracy takiej przekładni, tj. zmianę przełożenia w zależności od prędkości obrotowej silnika.
Model zawieszenia wielowahaczowego przedniego samochodu osobowego pokazuje budowę i kinematykę takiego rodzaju zawieszenia.
Stanowisko przedstawia automatyczną skrzynię biegów. Jest to tzw. klasyczna automatyczna skrzynia biegów, składająca się z przekładni hydrokinetycznej i szeregów planetarnych blokowanych taśmami i sprzęgłami ciernymi.
Stanowisko przedstawia różne konstrukcje przegubów homokinetycznych stosowanych w układach przeniesienia napędu na oś przednią. Przeguby homokinetyczne nie zmieniają prędkości kątowej członu wyjściowego względem wejściowego niezależnie od kąta załamania przegubu.
Stanowisko umożliwia dokonywanie pomiarów ciśnienia sprężania w cylindrach silnika spalinowego. Wprowadzone celowo zmiany w obrębie jednego z cylindrów mają na celu pokazanie niewłaściwych wartości ciśnienia w trakcie rozruchu silnika
Stanowisko wyposażone jest w komorę pozwalającą na prowadzenie badań w różnych warunkach wilgotności oraz temperatury powietrza, które mogą ulegać modyfikacji w trakcie wykonywania testu. Do pozostałych zadawanych parametrów należą: prędkość obrotowa tarczy i nacisk. System komputerowy wchodzący w skład stanowiska rejestruje parametry takie jak: moment tarcia, temperatura próbki oraz temperatura i wilgotność panujące w komorze badawczej.
Badania prowadzone na tym stanowisku pozwalają na określenie wpływu gatunku i ilości smaru na wartość oporów toczenia kulkowych łożysk tocznych.
Stanowisko do badania połączeń kołnierzowych w rurociągach. Jest wykorzystywane do opracowywania dedykowanych metod montażu połączeń oraz doboru uszczelnień właściwych dla warunków eksploatacji
Pomiary mikrotwardości powierzchni metalowych. Wyznaczanie zużycia powierzchni poprzez obserwacje zmiany mikrotwardości w trakcie procesu eksploatacji. Identyfikacja etapu eksploatacji na jakim znajduje się obiekt techniczny.
Pomiary z wykorzystaniem grubościomierza OLYMPUS 38DL PLUS oraz defektoskopu OLYMPUS EPOCH 600. Możliwość pomiaru grubości, zużycia korozyjnego, defektów materiałowych części maszyn z naniesionymi powłokami ochronnymi (albo bez nich).